לקוח של אושר עד העלה פוסט לקבוצת "איך זה נראה באמת בפייסבוק" בו הוא טוען שאותו מקרר משרדי שהרשת מוכרת בסניף ראשון לציון ב-299 שקל, נמכר בתל אביב ב-399 שקל: 100 שקל הפרש. הלקוח ראה את המקרר בסניף ראשון לציון אבל ניגש לקנות אותו בסניף תל אביב. שם הוא גילה את הפער הזה של 33% במחיר. "גם בסניף אשקלון המחיר נמוך ממה שבדקתי", כתב. "כשביקשתי לרכוש את המקרר במחיר שמוצע בראשון לציון - סורבתי".
ברשת אמרו ל-ynet שזאת הייתה טעות בתמחור של הסניף וכעת גם שם הוא נמכר ב-299 שקל. יחד עם זאת, הרשת שומרת לעצמה את הזכות למכור במחירים שונים בין הסניפים. בעולם המזון זה מקובל, אם כי בדרך כלל ניתן למצוא הפרשי מחירים בין סניפי אותה רשת בשל תחרות מקומית, או בשל חיתוך של הרשת לתתי רשתות - כשלכל תת רשת תמחור שונה. רק שבחשמל זה פחות מקובל.
3 צפייה בגלריה
 ההפרשים במחירים
 ההפרשים במחירים
ההפרשים במחירים
(צילום מסך מתוך פייסבוק)
בעולם החשמל, אם לקוח מגלה הפרש כזה, נהוג למכור לו במחיר הנמוך ביותר שמצא. ברשת מזון - אין שיקול דעת כזה למוכרים מטעם הרשת לכן הלקוח המתוסכל בצדק, לא קיבל את המחיר הנמוך יותר באותו הרגע. לרשת אין חובה לפרסם מחירים אחידים כמובן, אבל לא כל מה שחוקי הוא גם הוגן.

המחיר שיוחננוף שלחה למאגר המחירים הממשלתי שגוי, הלקוח לא פוצה

בשבוע שעבר פרסמה רשת יוחננוף מחיר שגוי או מטעה לחומוס אחלה באריזת 400 גרם. היא שיגרה מחיר של 4.90 שקלים לחומוס הזה - למאגר המחירים הממשלתי. זאת חובה חוקית שחלה על הרשת, במסגרת חובת שקיפות המחירים: עליה לשלוח מדי שעה עדכון מחירים לכל המוצרים שהיא מוכרת בכל סניפיה.
לקוח הבחין במחיר הזה באפליקציית ואתר השוואות המחירים CHP, ששואב את המחירים מהמאגר הממשלתי. כשהלך לסניף בת ים, ב-24 באוקטובר, הוא קנה שם את הפריט, לצד פריטים רבים נוספים שרכש בקנייה בסניף. להפתעתו המחיר שהופיע בקבלה היה 9.90 שקלים: כמעט פי שניים.
הוא התלונן על כך שהסתמך על הפרסום של הרשת ובכל זאת לא הופחת לו המחיר. הלקוח מסביר: "קניתי בקופה עצמית. קיבלתי יחס מזלזל מעובדי הסניף על כך שאני ממציא מחירים והם לא רצו לבדוק את המחיר בקופה רגילה. רק אחרי שהתעקשתי, עשו לי טובה ובדקו. המחיר בקופה היה 9.90 שקלים. לכן החלטתי לא לקנות את המוצר, כי הוא לא היה במחיר שהופיע באפליקציה".
3 צפייה בגלריה
המחיר ב-CHP אותו שידרה יוחננוף למאגר המחירים הממשלתי: 4.90 שקלים
המחיר ב-CHP אותו שידרה יוחננוף למאגר המחירים הממשלתי: 4.90 שקלים
המחיר ב-CHP אותו שידרה יוחננוף למאגר המחירים הממשלתי: 4.90 שקלים
(צילום מסך)
3 צפייה בגלריה
הקבלה של הלקוח בסניף בבת ים. חומוס אחלה עלה לו 9.90 שקל
הקבלה של הלקוח בסניף בבת ים. חומוס אחלה עלה לו 9.90 שקל
הקבלה של הלקוח בסניף בבת ים. חומוס אחלה עלה לו 9.90 שקל
ב-CHP מיהרו לבדוק את הקובץ של יוחננוף. ואכן: המחיר שהרשת בעצמה שלחה למאגר שקיפות המחירים הוא 4.90 שקלים לחומוס אחלה 400 גרם. המחיר הזה נשלח ברצף בין 24 ל-26 באוקטובר. ב-27 באוקטובר הוא התעדכן ל-9.90 שקלים. בדקנו גם באתר המתחרה ששואב מחירים מהמאגר הממשלתי: פרייסז. גם שם אישרו לנו שבקובץ שיוחננוף שלחה מופיע המחיר 4.90 שקלים לחומוס אחלה.
במקרה של טעות בפרסום – על הרשת לפצות את הצרכן בגובה ההפרש, אלא אם מדובר במחיר לא סביר לפריט. במקרה הזה, מדובר אכן במחיר נמוך ביחס לשוק. המחיר הכי נמוך אחריו הוא ברמי לוי 7.90 שקלים, אבל גם ברמי לוי מחיר המוצר הזה ירד לפעמים ל-4 שקלים.
למרות זאת הלקוח לא קיבל את המחיר הנקוב והרשת לא מסרה תגובה לכתבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו